• کد نمایش افراد آنلاین
  • ارتباط با نامحرم و اداب ان - پرستاری 91
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن

    پرستاری 91
    به نام نامی حضرت دوست که فقط نام اوست که نکوست 
    قالب وبلاگ
    اخبار مهم کلاسی
    مدیریت وبلاگ
    ابزارهای کاربردی
    آیه قرآن

    اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

    وصیت نامه شهدا : وصیت شهدا
    خبر نامه وبلاگی:باعضویت در این بخش اخبار کلاسی ،وبلاگی وتالار گفتگوی آنلاین را در ایمیل خود دریافت کنید

    بسمه تعالی

    باسلام

     موضوع مباحثه :

    ارتباط با نامحرم و اداب ان

     

    در حدیث  پیرامون شوخی و مزه ‌پرانی زن و مرد نامحرم آمده است: «ابوبصیر می‌گوید: به زنی در روخوانی قرآن درس  می‌دادم کمی با او شوخی کردم؛ وقتی خدمت امام باقر ـ علیه السّلام ـ رسیدم به من فرموند: چه چیزی به زن گفتی. رنگم پرید و خجالت کشیدم. بعد فرمود: دیگر به طرف آن زن مرو و درس مده.»


    در احادیث پایین که در رابطه با ارتباط با نامحرم و صحبت کردن و شوخی باایشان جمع اوری کرده ام

    مطالب قابل تامل و تفکری پیدا کردم که میخواستم این مطالبو باشما دوستان درمیان بذارم

    در مطالب ذیل از سخنان گرانبار ائمه معصومین به ویژه پیامبر اکرم (ص) استفاده شده که باید ما در زندگیمون استفاده و سرمشق زندگیمون قرار بدیم

    من در رابطه با این احادیث میخواستم از شما نظرتون رو درباره همین مسئله در جامعه کنونی بدونم

    که ایا این احادیث در جامعه ما نمود پیدا کرده یا نه؟؟؟؟؟

     1 -علل عدم ظهور این مسائل در جامعه

     2 -تاثیر سواد و تحصیلات بر این مسئله

     3 -تاثیر منطقه جغرافیایی بر عدم ظهور این مسئله

     4 -تاثیر فرهنگ و اداب و رسوم بر عدم ظهور این مسئله

     5 -تاثیر وضعیت اقتصادی بر این مسئله

     6- و ...



    حضرت علی علیه‌السلام : 

    اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می‌سازد. 

      پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

    هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کندو همچنین خود را بیاراید و سپس از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت، تا وقتی که به خانه برگردد، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد.

    امام باقر علیه‌السلام: 

    سخن گفتن با زن نامحرم، از دام‌های شیطان است.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 

    هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند 
    به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ، 
    خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.
     

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 

    نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است هر کس آن را از خوف خدا ترک کند خداوند حلاوت ایمان را به او می‌چشاند.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

    تمام چشم‌ها در روز قیامت گریان خواهد شد، مگر چشمی که از خوف و عظمت خدا بگرید، و چشمی که از حرام بسته شود، و چشمی که در راه خدا شب‌ها بیدار بماند و شب زنده داری کند.

    امام علی بن ابیطالب (علیه السلام) :

    "صحبت کردن غیر ضروری با زنان نامحرم انسان سالم را گرفتار بلاها و مصیبت ها می سازد و قلب انسان را به انحراف و مریضی می کشاند".

    مولا علی بن ابیطالب(علیه السلام) :

    " اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد ، و دلها را منحرف می سازد ".

    امام صادق علیه السلام: 

    رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.

    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

     هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد می‌شود و خداوند دستور می‌دهد که او را به آتش جهنم بیفکنند، و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.
    اداب ارتباط با نامحرم :

    با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی , لازم است روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهیم و از حد ضرورت فراتر نرویم. بنابراین, توصیه اکید ما این است که : اولا, اگر ضرورت ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود و در این میان دختران در مقابل افراد نا محرم , رفتاری سنگین داشته باشند نه رفتاری صمیمانه و خودمانی. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد. ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت, روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه , اشکالی ندارد. اما با این حال , حتی الامکان لازم است موازین شرعی کاملا رعایت شود و نگاه ها و گفتگو ها از هر گونه قصد و غرض خالی باشد. البته این کار خیلی مشکل است و بلکه گاهی غیر ممکن است که در این صورت باید حتی الامکان در محیطی مثل دانشگاه روابط به حداقل برسد. مثلا در کلاس ها به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
    1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
    2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
    3- حجاب شرعی رعایت شود.
    4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
    5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.
    بنابراین , سعی کنید خود را عادت دهید که :
    الف) در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند.
    ب ) در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. روشن است که هر فرد خود بهتر می تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است «بل الانسان علی نفسه بصیره؛ آدمی بر نفس خود آگاه و بیناست».
    ج ) از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
    قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه 5 و دیگری در سوره نساء آیه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است. آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید... }«فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان»{ یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
    در آیه 5 سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید}«... ولا متخذی اخدان ...»
    بنابراین از نظر اسلام و اخلاق اسلامی، اگر کسی بخواهد سلامت روح و روان خود را حفظ کند و در ایمانش خللی ایجاد نشود چاره ای ندارد که روابط خود با نامحرم را بسیار محدود کند و حتی در پاره ای از موارد از یک سلام کردن ساده هم بپرهیزد، هر چند چنین فرهنگی امروز در جامعه ما خیلی پذیرفته نباشد. اما اگر فکر کند که می تواند بین هر دو دیدگاه، دیدگاه اسلام و دیدگاه روشن فکری جمع کند، سخت در اشتباه است و بهتر است خود را آزار ندهد و با تفکر و اندیشه یک راه را انتخاب کند، یا راه خدا را و یا راه هوی و هوس را. زیرا هم زمان نمی توان هر دو راه را پیمود.



    منابع :

    1-ثواب الاعمال ص 283 

    2-تفسیر نور الثقلین جلد 5 صفحه 532

    3-مستدرک الوسائل جلد 14 صفحه 273

    4-بحارالانوار جلد 74 صفحه 291

    5-احزاب ( ایه 33و 32)
    6-امام خمینی ، تحریر الوسیله ، ج 2 ص 245
     7-همان

    8-وسائل الشیعه ج 20 ص291

    9- پرسمان

    10-توضیح المسائل تمامی مرجع اعزام


    .: Weblog Themes By Nursing 91 :.

    درباره وبلاگ

    گرچه خود خسته وبیمار شدم ،دل ولی خواست پرستار شدم ،روی خوش صحبت شیرین همه از لطف خداست ،من در این راه فرشته صفت وهمسفر یار شدم* سلام دوستان گرامی به وبلاگ خودتون خوش آمدید لطفا پس از بازدید،نظرات خود را با ما در میان بگذارید.متشکریم* تمامی مطالب قبلی در قسمت آرشیو موجود است. ایمیل پرستاری 91: nursingsh91@gmail.com برای نمابش هرچه بهتر سایت از مرورگرهایی از جمله فایرفاکس و گوگل کروم استفاده نمائید.
    دانشنامه مهدویت
    مهدویت امام زمان (عج)
    دعوت نامه
    قابل توجه تمامی همکلاسی های محترم در صورت تمایل به عضویت در وبلاگ وقرار دادن مطالب خود«هرگونه مطلب علمی ، مذهبی ،اجتماعی، فرهنگی ،سیاسی و...» ، لطفا نام خود،نام کاربری و رمزعبور مورد نظرخود را به ادرس ایمیل nursingsh91@gmail.com ارسال نمایید و به نویسندگان وبلاگ بپیوندید.متشکرم
    نظر سنجی کلاسی
    امکانات وب


    بازدید امروز: 119
    بازدید دیروز: 47
    کل بازدیدها: 698461
    تعداد کل یاد داشت های تایید شده و قابل نمایش : 324

    آخرین بازدید : 103/2/8    ساعت : 7:55 ع

    • |